A1 pokonasz szybciej jeszcze przed wakacjami. Dzięki nowym bramkom

Autostrada A1 „AmberOne” posiada mieć w wakacje o około 20-30 proc. wyższą przepustowość. W Punktach Poboru Opłat w Nowej Wsi oraz w Rusocinie są dobudowywane bramki; w czasie wzmożonego ruchu będzie wprowadzany też bezdotykowy system wydawania biletów.

Anna Kordecka, rzecznik prasowy firmy Gdańsk Transport Company (GTC), która to zarządza pomorskim odcinkiem autostrady A1 z Gdańska do odwiedzenia Torunia poinformowała PAP, że z przyczyny rosnącego natężenia aliansu zdecydowano o przebudowie Paragrafów Poboru Opłat w Oryginalnej Wsi oraz w Rusocinie, co ma się przyczynić do zwiększenia ich przepustowości. Prace budowlane już trwają.

Nowe bramki

Rząd zapewnia: bramki na autostradach zostają. Ale nie zaakceptować będziemy budować nowych

Poinformowała, że w Nowej Wioski dobudowana zostanie jedna bramka wjazdowa oraz dwie zjazdowe natomiast w Rusocinie pozostaną dobudowane dwie bramki zjazdowe. - GTC wraz spośród Operatorem firmą Intertoll dokładają starań, aby rozbudowane place poboru opłat działały już w lipcu 2015 roku – podała Kordecka.

Poinformowała, że obecnie punkt w Rusocinie może obsłużyć średnio 1, 2 tys. samochodów na godzinę a według rozbudowie liczba obsłużonych pojazdów wzrośnie do 1, pięć tys. na godzinę. Przepustowość w Nowej Wsi zwiększy się natomiast z 900 pojazdów na godzinę do odwiedzenia 1, 2 tysiąca aut na godzinę. Oznacza to, że przepustowość zjazdu wraz z autostrady, w porównaniu wraz z obecną, może się podwyższyć o 25-33 procent. Dobudowywane pasy zjazdowe będą tak zwanym. pasami dwukierunkowymi, co znaczy, że w razie konieczności będą mogły być również zamienione na pasy wjazdowe.

System bezdotykowy

Do usprawnienia wjazdu na autostradę ma uczynić też bezdotykowy system wydawania biletów; będą one wydawane automatycznie przy wjeździe na autostradę z brakiem konieczności używania przycisku do wydania biletu. Takie rozstrzygnięcie będzie stosowane w sezonach wzmożonego ruchu na autostradzie.

Samochodem wraz z Warszawy do Nowego Jorku? Wszystko w rękach... Rosji

Jak wyjaśniła Kordecka, „w chwili gdy samochód zbliży się do bramek, uruchomiony zostanie proces drukowania biletu, co sprawi że przy chwili podjechania do zasilacza na bilety, bilet będzie już czekał na kierowcę, a po pobraniu fita z podajnika nastąpi otwarcie szlabanu”.

Oceniła, że „takie rozwiązanie skróci proces obsługiwania o kilka sekund dzięki pojazd". Zauważyła, że "to może wydawać się niedużą oszczędnością czasu, jednak wówczas gdy przemnoży się to przez ilość pojazdów, jaka podczas godziny przejeżdża przez bramki, to oszczędność czasu znamiennie rośnie”.

Większa przepustowość

Szacuje się, że wyjście zwiększy przepustowość bramek wjazdowych o 20-30 procent. Zapewniła PAP, że bezdotykowy system wydawania biletów wjazdu zostanie już funkcjonował podczas długotrwałego weekendu majowego.

Jak informuje firma GTC, „AmberOne” będzie pierwszą autostradą w naszym kraju z funkcją automatycznego wydawania biletów dostępną na bramkach wjazdowych.

Rzeczniczka zwraca uwagę, że wdrażane udogodnienia „z pewnością wpłyną w zmniejszenie zatorów tworzących się na zjazdach z autostrady ale należy pamiętać, że korki w okresach szczytowych, w weekendy w lipcu i sierpniu będą mieć miejsce do czasu wprowadzenia całkowitego elektronicznego poboru opłat wykorzystywanego przez dużą ilość użytkowników”.

W oczekiwaniu na nowy system

Kolejny krok ku zmiany przepisów ws. fotelików

Podkreśliła, że „GTC jest gorącym zwolennikiem powtykania europejskiego systemu elektronicznego poboru opłat dla pojazdów osobowych, który jest zgodny spośród odpowiednimi dyrektywami UE (dyrektywa EETS) i akceptuje samochody zagraniczne posiadające własne programy do elektronicznego poboru opłat”.

W ubiegłym roku po okresie wakacyjnym i przy długie weekendy z powodu tworzenia się wielokilometrowych korków w okolicach Punktów Poboru Opłat rząd zdecydował o bezpłatnym przejeździe A1 po sierpniowe weekendy. W lipcu 2014 r. średnie dobowe natężenie ruchu na autostradzie wyniosło 54, 5 tys. pojazdów podczas gdy średnie natężenie dobowe w ub. roku - 37 tys. Rekordowa liczba aut, ponad 93 tys. przejechała autostradą A1 w niedzielę 17 sierpnia.

Premier Ewa Kopacz pytana o wprowadzenie elektronicznego systemu opłat na polskich autostradach podczas rady prasowej 17 marca przyznała, że na kompleksowy program elektronicznego pobierania opłat dzięki autostradach trzeba poczekać. Minister infrastruktury Maria Wasiak zapowiedziała w marcu, że elektronowy system poboru opłat w autostradach dla wszystkich wozów mógłby ruszyć w listopadzie 2018 roku.