Gliwice chcą rozbudować - gwoli inwestorów - swoje sportowe lotnisko

Kolejne miasto chce lotniska za miliony złotych. "Jako baza dla air taxi"

Kosztem ok. 19 mln zł Gliwice planują rozbudować swoje lotnisko. Aktualnie służy ono miejscowemu aeroklubowi do celów sportowych. Po rozbudowie ma zyskać status lotniska publicznego i na dodatek przyjmować ruch biznesowy i mały ruch cargo.

- Po rozbudowie lotnisko będzie służyć inwestorom jako baza dla air taxi – powietrznych taksówek, czy dla małego ruchu obciążenie, którego przyjmowanie może się nie opłacać większym portom. Z analizy ekonomiczno-gospodarczej, którą przeprowadziliśmy wynika, że sektor general aviation (ruch aeronautyczny z wyłączeniem lotów rozkładowych i wojskowych – red. ) będzie się rozwijał, że jest deficyt takich usług – powiedział PAP specjalista z Wydziału Progresu Miasta Urzędu Miejskiego Marcin Czyż.

Co jest?

Lotnisko w Radomiu do remontu za 46 mln zł. Choć niedużo kto z niego lata

Obecnie lotnisko dysponuje jedynie trawiastym pasem startowym, z jakiego nie da się użytkować przy złej pogodzie. Projekty modernizacji obejmują m. in. budowę utwardzonego 900-metrowego pasa startowego i drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, kontenerowej stacji paliw, hangaru postojowego oraz postojowo-obsługowego. Potrzebne będzie też wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Według modernizacji lotnisko ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji.

Jak poinformował Marcin Czyż, na a rok zaplanowano prace morzem niezbędną dokumentacją, prace remontowo-budowlane powinny rozpocząć się przy przyszłym roku, a sfinalizować – w 2018 r. Szacowany koszt przedsięwzięcia to 19 mln zł. Uwzględniono je w przyjętej poprzez radę miasta wieloletniej prognozie finansowej na lata 2016–2020. Na ten rok przewidziano prace o wartości dwóch, 7 mln zł, dzięki dwa kolejne – po 8 mln zł.

Plusy

Gliwickie lotnisko dzierży powierzchnię blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy wyspecjalizowanych usług dla małych pojazdów latających i bliskość centrum Nowe Gliwice, gdzie działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane – znajduje się tu supeł autostrad A1 i A4, właśnie oddano też w celu użytku gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej poprzez miasta aglomeracji górnośląskiej aż do Katowic.

Lotnisko ma już 100 lat – zaczęło działać po 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego funkcję jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim przystanek meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

Autostrady bez bramek? «Nie ważne jest, żeby ludzie klęli z powodu korków» Informacje