Nie przy urzędzie, a przez aparat telefoniczny. "Rozwiązanie bezpieczniejsze, niż papier"

- Skoro wszyscy mamy komórki naturalnym jest, żebyśmy mogli załatwiać coraz większą ilość wiadomości spraw w sposób gwoli nas wygodny. Jeśli preferujemy papier - może stanowić papier. Przyszłość jednak zdaje się być cyfrowa - mówiła w "Bilansie dla Ludzi" na Marta Brzoza z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, komentując najlepszy pomysł Ministerstwa Cyfryzacji o stworzeniu aplikacji, która wspomoże w załatwieniu urzędowych sprawy formalne przy pomocy telefonu.

Ministerstwo cyfryzacji obiecuje, że obecnie w 2017 roku wprowadzi narzędzie, które pozwoli w zawieranie umów całkowicie cyfrowo. Przy pomocy telefonu komórkowego zostanie można załatwić sprawę urzędową bez wychodzenia z mieszkaniu.

Te błędy mogą słono kosztować. Sprawdź, jak się ich ustrzec

Pomysł ministerstwa

Mobile Connect to rozwiązanie, które według wdrożeniu pozwoli na uwierzytelnienie i autoryzację obywateli po systemach administracji publicznej zbyt pomocą telefonu. Dzięki niemu obywatel, który ma komórkę będzie mógł skorzystać wraz z dostępu do portali lub usług on-line z wykorzystaniem pewnego indywidualnego hasła (PIN) i tym sposobem np. załatwić sprawę urzędową bez opuszczania budynku - informuje resort po komunikacie.

- Wydaje się być to spory przeskok, dlatego bacznie obserwujemy to, jakie możliwości się dzieje - mówiła Marta Brzoza. - Rozumiemy, że są takie państwa, w których takie zadania działają - dodała.

Marta Brzoza przyznała, iż wciąż nie doprecyzowano obok jakiego rodzaju formalnościach sprzęt mogłoby być wykorzystywane.

- Każdy z nas w potrzebie chciałby posiadać możliwość sprawdzenia, czy zapłacił wszystkie mandaty albo ile ma punktów karnych - mówiła.

Sprawy urzędowe załatwisz wkrótce przez komórkę

Bezpieczniejsze niż papier

Gość "Biznesu dla Ludzi" zapewniała również, że stosowanie tej aplikacji jest dobre.

- Kiedyś się obawialiśmy kart płatniczych bądź wybierania gotówki za pomocą PIN-u. Tutaj to rozwiązanie proponowane przez operatorów wydaje się być oparte na rozwiązaniu PIN-owym. Do tej pory zdaje się, że takie rozwiązania się sprawdziły, jest to ten PIN indywidualny, który każdy z użytkowników ustala na własną rękę i nie jawi się być on żadnej osobie znany. I z tegoż względu wydaje się być dość sprawdzonym, żeby nie powiedzieć a mianowicie bardzo bezpiecznym - rozwikłaniem - oceniła Marta Brzoza.

- My oceniamy, że jest to rozwiązanie bezpieczne, niż to papierowe a mianowicie zapewniała.

Mobilne państwo

Zauważyła także, że tworzenie mobilnego państwa jest niewykonalne bez operatorów mobilnych.

- Dzisiaj podpisywanie dokumenty urzędowe wielostronicowej jest trudne dla klienta. Wolelibyśmy to sprawić w sposób elektroniczny, prosty, wymagający wyłącznie elektronicznego potwierdzenia - mówiła Brzoza.

Przedstawicielka PIIT przyznała, że nie można teraz docenić, ile wyniosą koszty przyrządzania narzędzia, dodając, że obecnie są one po witrynie operatorów. Czy klient stanie się musiał zapłacić za usługi będzie zależało od owego, jakiej usługi potrzebuje.

Superszybki internet coraz bardziej. Ważne porozumienie w kwestii 5G

Tylko wyselekcjonowane usługi

Marta Brzoza dodała, że w dyskusjach ponad kształtem i zastosowaniem produktów, pojawiają się pomysły, aby wyselekcjonować tylko wybrane usługi - najlepiej te, które są naprawdę potrzebne.

- W rozmowach wraz z operatorami i administracji uznali, że powinny to być usługi pierwszej potrzeby - mówiła Brzoza, podając wzór wydawania praw jazdy lub monitorowania mandatów. - Będziemy mieć z tym do czynienia w codzienności - dodała.

Możliwe, iż aplikacja będzie wykorzystywana coś znacznie więcej aniżeli tylko w celach administracyjnych, ale także usługach komercyjnych.