Ostatnie tygodnie dzięki rejestrację auta na starszych zasadach. Idą duże zmiany

Resort finansów szykuje modyfikacje w akcyzie od samochodów. Mogłyby one wejść przy życie 1 stycznia 2017 r. - mówi wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Zapowiedział, że dla każdego auta będzie przypisana jasna, konkretna stawka, a wartość samochodu nie będzie miała obecnie znaczenia.

Podatek akcyzowy jest nakładany na pojazdy rejestrowane po raz 1-wszy w naszym kraju. Odnosi się do to zarówno aut nowych, jak i np. sprowadzanych z zagranicy.

Wiceminister wyjaśniał, że podatek wydaje się być liczony od wartości samochodu, a wartość w deklaracjach jest często zaniżana. Co za tym idzie, zaniżana jest też podstawa opodatkowania akcyzą. To dzierży zostać zmienione.

Wiosną br. grupa senatorów zaproponowała zmiany stawki akcyzy dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2 litrów. Cena miała zostać obniżona z obecnych 18, 6 proc. na 4, 6 proc. przy zachowaniu stawki w wysokości 3, 1 proc. dla pozostałych aut.

Chcą "śledzić" paliwo. By walczyć z szarą strefą

Zmniejszyć nieprawidłowości

- Senatorowie wyszli z osadzenia, że obniżenie stawki akcyzy na samochody z większymi silnikami doprowadzi do zredukowania skali nieprawidłowości, z jakimi mamy styczność w zależności ze sprowadzaniem używanych aut z zagranicy - rzekł Jasiński, dodając, że „premier Morawiecki zdecydował się wesprzeć projekt zmian w zakresie podatku akcyzowego dla samochodów”.

Taka konstrukcja podatku ma pomóc w eliminowaniu nieprawidłowości.

Ciężarowy czy nie?

- Ale ponadto obserwujemy, że podatnicy deklarują rejestrację aut towarowych, aby uniknąć opodatkowania akcyzą wcale. Samochody ciężarowe istnieją bowiem zwolnione z akcyzy. Problem dotyczy zazwyczaj wozów luksusowych z silnikami o pojemności powyżej dwóch litrów, a bierze się spośród różnych definicji samochodu ciężarowego - mówił wiceminister.

Dodatkowo, pojawiają się różnice między zapisami w ustawie o podatku akcyzowym natomiast prawem o ruchu drogowym.

- Jeżeli przy świetle prawa o obrotu drogowym samochód jest ciężarowy, to podatnicy uważają, iż także wedle przepisami na temat akcyzie jest ciężarowy. Jednakże nie zawsze tak wydaje się - tłumaczył Jasiński. - Trudno jest jednak ocenić skalę nieprawidłowości, bowiem po takich wypadkach deklaracje podatkowe nie są zupełnie tworzone - dodał.

Akcyza na samochody do zmiany. Sprawdź, co zdecyduje o tym, ile zapłacisz

Wycena auta

Pojawiają się także przypadki obniżania wartości pojazdów przez biegłych rzeczoznawców. Np. tuż przed oceną biegłego, część podzespołów wydaje się wymieniana na zużyte lub zniszczone. Dzięki temu auto wygląda na uszkodzony jak i również warty jest dużo skromniej. Następnie, wymontowane wcześniej frakcji wracają do auta.

Jasiński przyznał, że ministerstwo finansów nie mogło zgodzić się na tak wielkie obniżenie stawki akcyzy, jak na przykład zaproponowali to senatorowie a mianowicie obciążenie budżetu mogłoby sięgnąć nawet 450 mln zł.

Senatorowie zwracali obserwację, że obecna stawka gwoli samochodów z większymi silnikami nie do końca odpowiada świat. Dodatkowo, wysokość podatku musi zależeć od dwóch faktorów: roku produkcji i pojemności silnika.

- Przy przypadku nowych aut nie można bowiem powiedzieć, że silnik o pojemności poniżej 2 litrów jest sporo bardziej szkodliwy dla otoczenia niż mniejszy. Chcieliśmy uwzględnić ten fakt. Mogę stwierdzić, że opodatkowanie będzie uzależnione od dwóch czynników: roku produkcji i pojemności silnika. Przyjęliśmy zakresy lat produkowaniu, które pokrywają się wraz z normami Euro dotyczącymi emisji spalin, co uwzględnia wzgląd ekologiczny. Ustaliliśmy też zakresy pojemności silnika odpowiadające poszczególnym stawkom akcyzy - wytłumaczył Jasiński.

Cztery przedziały

Wiceminister poinformował, że obok nakładaniu podatków będą 4 przedziały wiekowe.

-  Pierwszy będzie dotyczył aut wyprodukowanych w 2004 r. i starszych. Drugi - aut z lat 2005-2009; trzeci - obejmie lata 2010-2015; czwarty - pojazdy z 2016 r. jak i również młodsze - wymienił.

Będą także przedziały, które odpowiadają pojemności silnika.

MF: pierwsze efekty "pakietu paliwowego"

- Jeśli chodzi o pojemności silnika, to najniższy przedział obejmie auta na temat pojemności poniżej 1, dwóch litra. Kolejny przedział obejmie pojazdy o pojemności od czasu 1, 2 litra do 1, 5 litra. Następny będzie dotyczył pojemności 1, 5 - 2 litra, a kolejny auta do 2, 5 litra. Następnie stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów - wyjaśnił Jasiński.

Wiceminister zasobów dodał również, że w przypadku samochodów starszych, ale wraz z małymi silnikami, stawka powinna stać się na poziomie zbliżonym do tego, co mamy w tej chwili.

- W wypadku samochodów nowszych, podatek być może być w wysokości niższej niż obecnie. Przede wszelkim jednak dla każdego auta będzie przypisana jasna, konkretna stawka, a wartość samochody nie będzie miała już znaczenia. Jeżeli będę zechciał sobie sprowadzić samochód, wówczas od razu będę miał świadomośc, w jakiej wysokości podatek będę musiał zapłacić. Będzie to można sprawdzić przy tabeli. Nie będzie dlatego miejsca na uznaniowe postanowienia organu dotyczące wysokości opodatkowania. Ponadto chcemy wprowadzić spójną z prawem drogowym definicję samochodu ciężarowego, co ułatwi kontrolę rejestracji samochodów i pozwoli na eliminację nieprawidłowości w tym zakresie - komentował Jasiński.

Ochrona pewnych grup społecznych

Wiceminister deklarował, że resort pragnie, aby „brzegowe stawki zapewniły ochronę grup społecznych, które będę kupowały starsze wozy z mniejszymi pojemnościami”.

Z danych MF wynika, że w ubiegłym r. zarejestrowano 1 mln 144 tys. 962 samochodów osobowych. Najwięcej, bo 683 tys. 630 stanowiły auta na temat pojemności 1500-1999 centymetrów sześciennych. To segment, który raduje się największą popularnością. Spośród tego 245 tys. 294 spełniało normę Euro5 (wyprodukowane w latach 2010-2015), zaś 238 tys. 247 spełniało normę Euro3 (2004 r. i starsze).

Wiceminister dodał, że przy założeniu, że liczba samochodów na raz pierwszy rejestrowanych w kraju nie spadnie, skutek będzie pozytywny dla budżetu. Co roku, obserwuje się jednak tendencję wzrostową. Poinformował także, że do ukończenia miesiąca Senat ma wrócić do tych propozycji, jakie możliwości rodzi szansę, że prace zakończą się jeszcze w tym roku. W takim wypadku zmiana mogłaby wstąpić w życie 1 stycznia 2017 roku.