Ubywa stron internetowych, a nadal 50 proc. małych firm pierwotnego nie ma [RAPORT]

W Polsce zarejestrowanych wydaje się ponad 2, 6 miliona internetowych adresów z końcówką. pl. Czy z miejsca widzenia marketingowego właśnie ów należy przede wszystkim używać?

Z raportu branżowego portalu Interaktuwnie. com, adresowanego do osób pracujących w branży internetowej wynika, że rynek domen w Polsce od czasu dłuższego czasu się kurczy. Całość opracowania w pdf można pobrać tutaj

Według statystyki NASK, ostatni raz domen z rozszerzeniem. pl przybyło w Polsce przy listopadzie 2016 roku. Od tej chwili ich liczba bez przerwy spada. W połowie listopada 2017 roku zarejestrowanych stało łącznie 2, 606 miliona aktywnych domen. pl, natomiast rok wcześniej o ponad 127 tysięcy więcej. Tymczasem liczba internautów nieprzerwanie rośnie. Według danych firmy Gemius za październik 2017 r., w naszym kraju jest ich dwudziestu siedmiu, 5 miliona. Rok wstecz było o 1, cztery miliona mniej.

Jaki adres i od kogo?

Dlaczego te trendy są przeciwne? Eksperci upatrują kilku przyczyn tego zjawiska. Frakcja firm przenosi się wraz z działalnością do mediów społecznościowych i rezygnują ze witryny www na rzecz profilu lub fanpage. Dla innych zastosowanie to za wysoki nakład pieniężny. Innym bardziej opłaca się rejestrować tańsze, internacjonalne albo funkcjonalne końcówki domen i płacić każdego roku abonament za domenę i hosting. Jednak pomysł, by rezygnować z domeny. pl w rzecz funkcjonalnej, może ukazać się jak ryzykowny.

Zobacz również: Raport Gemius: Jaki kupuje leki przez internet

- Z punktu widzenia biznesowego, domeny. pl (czy. com dla biznesów globalnych) są jednak ciągle istotniejsze. Świadczyć mogą o tym ceny domen na rynku wtórnym - domeny. pl dosięgają wyższe ceny, niż domeny funkcjonalne - wyjaśniają eksperci cytowani w raporcie poprzez Interaktywnie. com. - Spośród punktu widzenia SEO innymi słowy marketingu w wyszukiwarce Google (pozycjonowania) obserwujemy, że domena w wersji. pl dodaje parę punktów do rankingu, chociaż nie wydaje się być to najważniejszy czynnik, an optymalizacja witryny jest dużo bardziej istotna. Nowe końcówki domen rodzaju. shop. online czy. cloud są na naszym sektorze egzotyką. Firmy wolą przy razie braku odpowiedniej domeny w. pl zakupić domenę. com. pl,. com bądź. biz - czytamy po opracowaniu. Większe zaufanie do odwiedzenia domen. pl mają też konsumenci.

Według papieru "Projektowanie stron www", sprawny użytkownik sieci może ją sobie stworzyć za darmo (chociażby korzystając z aplikacji WordPress) lub wydać dzięki nią od 500 złotych do nawet kilkuset tyś złotych. Wszystko zależy od zawartych w niej funkcjonalności, grafiki itp.

Szacuje się, że ponad pięćdziesięciu proc. małych i przeciętnych firm w Polsce witryny www jeszcze nie ma.

Cały raport Interaktywnie. com pt.: "Projektowanie stron www" można pobrać tutaj.