Kto zarządza bankiem światowym

Category: Sobie Pozwolić
17 lutego 2021

Czy Stany Zjednoczone naprawdę upadają? Czy Chiny mogą stać się supermocarstwem? Czy Europa może się odbudować? Jak szybko reszta może powstać? Są to interesujące kwestie, ale dzisiejszy świat stoi przed pilniejszym i ważniejszym pytaniem: podczas gdy my się nad tym wszystkim zastanawiamy, kto będzie przewodził? Niestety nikt nie ma odpowiedzi. W erze G-Zero nikt nie prowadzi autobusu.

Stany Zjednoczone i ich europejscy sojusznicy nie mogą już kierować globalnym programem politycznym i gospodarczym. Starania o stworzenie skoordynowanej i skutecznej międzynarodowej odpowiedzi na kryzys finansowy z 2008 r. Pokazały to jasno, ale rosnąca dźwignia finansowa krajów wschodzących, takich jak Chiny, Indie, Brazylia, Rosja i inne, była widoczna na wiele lat przed tym, jak amerykańskie instytucje finansowe zaczęły topnieć, a strefa euro upadła. w kryzys.

Tak, Ameryka pozostaje najpotężniejszym i najbardziej wpływowym krajem na Ziemi – i pozostanie w dającej się przewidzieć przyszłości. Jego gospodarka jest nadal największa na świecie. Żaden naród nie może konkurować ze swoimi wpływami kulturowymi i tylko Ameryka może projektować siłę militarną w każdym regionie. Jednak w nadchodzących latach rosnące zadłużenie federalne i krajowa uwaga polityczna skupiona obecnie na tej kwestii zmusi architektów polityki zagranicznej USA do większej wrażliwości na koszty i ryzyko przy dokonywaniu potencjalnie kosztownych wyborów strategicznych.

W kraju prezydentom trudniej będzie przekonać podatników i prawodawców, że wzmocnienie stabilności krajów takich jak Irak czy Afganistan jest warte krwawej i kosztownej walki. Oznacza to oddzielenie poparcia dla „silnej armii, zawsze popularnego stanowiska, od gwarancji bezpieczeństwa dla krajów, które nie spełniają już zawężającej definicji żywotnych interesów USA. Za granicą pojawią się pytania o zaangażowanie Ameryki w bezpieczeństwo poszczególnych regionów, zachęcając lokalnych graczy do przetestowania amerykańskiej determinacji i wykorzystania wszelkich słabych punktów, które według nich znaleźli. Niewielu chce globalnego policjanta, ale niektórzy będą się zastanawiać, kiedy zdadzą sobie sprawę, że brakuje im ochrony przed prześladowcą z sąsiedztwa.

Jednak inne kraje nie są dokładnie w kolejce do wypełnienia tej próżni. Trwająca walka o wzmocnienie strefy euro zniechęci europejskich przywódców do szukania za granicą nowych sposobów na rozszerzenie wpływów swoich rządów, a wiodące kraje rozwijające się mają zbyt wiele wyzwań na swoim terytorium i planów polityki zagranicznej dla ich najbliższego sąsiedztwa, aby sprostać ryzyku i obciążeniom które wiążą się z większym udziałem światowego przywództwa. Zwłaszcza przywódcy Chin mają już pełne ręce roboty. Uznali już, że model wzrostu ich kraju jest „niestabilny, niezrównoważony, nieskoordynowany i niezrównoważony i wiedzą, że ich zdolność do prowadzenia kraju przez kolejny etap jego rozwoju jest daleka od pewności. Indie, Brazylia,Turcja może nadal rosnąć przez następne dziesięć lat, stosując tę ​​samą podstawową formułę, która spowodowała wzrost w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Stany Zjednoczone, Europa i Japonia mogą reinwestować w systemy gospodarcze, które od dawna odnoszą sukcesy. Ale Chiny muszą podjąć niezwykle złożone i ambitne reformy polityczne i gospodarcze, jeśli mają nadal dążyć do stania się nowoczesną potęgą z klasy średniej.

Chiny stoją w obliczu dodatkowej komplikacji, że dzisiejsze międzynarodowe środowisko szybko staje się mniej przyjazne dla chińskiej ekspansji. Wyższe ceny ropy, gazu, metali i minerałów potrzebnych do napędzania ekspansji Chin będą hamować wzrost. Rozwój innych wschodzących potęg zwiększy presję na wzrost cen żywności i innych towarów, podważając zaufanie publiczne do rządu, będącego najważniejszym źródłem stabilności społecznej Chin. Ponadto, gdy wspierane przez państwo chińskie firmy wciągają swój rząd w życie polityczne i gospodarcze tak wielu innych krajów, napotykają one ten sam sprzeciw ze strony lokalnych firm i pracowników, który nęka wiele innych zagranicznych firm prowadzących interesy z dala od domu. A ponieważ rząd chiński ma tak bezpośredni udział w sukcesie tych firm,Pekin zostanie wciągnięty w konflikty, z którymi nigdy wcześniej nie borykał się.

Nie wiemy, co przyniesie przyszłość dla Stanów Zjednoczonych, Chin czy któregokolwiek z tych krajów. Istnieją dobre powody, by postawić na odporność USA, ale będzie to zależeć od zdolności i chęci amerykańskich przywódców do odbudowania siły kraju od wewnątrz. Europa ma zalety, które wzmocnią siłę jej rynków, a mimo wszystkich problemów Japonii jest nadal trzecią co do wielkości gospodarką świata. Większość wschodzących potęg będzie się nadal pojawiać, ale niektóre będą miały większą siłę przetrwania niż inne.

G-Zero

Żyjemy teraz w świecie bez globalnego przywództwa. Potrzeba zapobiegania konfliktom, rozwoju światowej gospodarki, zarządzania rosnącym zapotrzebowaniem na energię, wdrażania dalekowzrocznej polityki handlowej i inwestycyjnej oraz przeciwdziałania ponadnarodowym zagrożeniom dla zdrowia publicznego wymaga liderów, którzy są gotowi i zdolni do ponoszenia ciężarów i egzekwowania kompromisu. Przywódcy mają możliwość koordynowania międzynarodowych reakcji. Mają bogactwo i siłę, aby przekonać inne rządy do podjęcia działań, których inaczej by nie podjęły. Odbierają czeki, na które inni nie mogą sobie pozwolić, i świadczą usługi, za które nikt inny nie zapłaci. Obecnie jest wiele krajów na tyle silnych, by zablokować działania międzynarodowe, ale żaden nie jest w stanie zmienić status quo.

Nie możemy oczekiwać, że instytucje globalne zajmą się tym luzem. Grupa uprzemysłowionych demokracji G7 stała się anachronizmem, ale poszerzona G20 również nie działa, ponieważ wokół jej stołu negocjacyjnego siedzi zbyt wielu graczy o zbyt szerokim zakresie interesów i wartości, aby osiągnąć porozumienie w sprawach bardziej wymagających niż wysokie przemyślane deklaracje zasad. Potęgi z głębokimi kieszeniami nie mogą zdecydować, czy dążyć do zwiększenia władzy w istniejących instytucjach, takich jak MFW i Bank Światowy, czy też próbować budować nowe.

Krótko mówiąc, żyjemy teraz w porządku G-Zero, takim, w którym żadna pojedyncza potęga ani sojusz sił nie ma siły, środków i woli zapewnienia przywództwa potrzebnego do stawienia czoła rosnącej liście ponadnarodowych zagrożeń.

Implikacje

Co to oznacza dla stosunków między narodami i przyszłości światowej gospodarki? W najgorętszych miejscach na świecie, w regionach, w których Stany Zjednoczone od dawna pomagają utrzymać delikatną równowagę sił, istnieje obecnie większe prawdopodobieństwo, że problemy przekształcą się w kryzysy niż kiedykolwiek od zakończenia II wojny światowej. W przypadku tradycyjnych mocy sprawy zaczynają się w domu.

Wybrani urzędnicy z USA i Europy wiedzą, że wyborcy zwykle popierają kosztowne, rozszerzone zobowiązania wojskowe tylko wtedy, gdy uważają, że zagrożone są żywotne interesy narodowe. Dlatego od Jugosławii po Ruandę i od Sudanu po Syrię mają tendencję do pozostawania na uboczu tak długo, jak to możliwe. Biorąc pod uwagę obecne zapotrzebowanie na oszczędności po obu stronach Atlantyku, prawdopodobnie zobaczymy zarówno większą liczbę lokalnych konfliktów, jak i jeszcze głębszą niechęć Zachodu do angażowania się – zwłaszcza na coraz bardziej skomplikowanym i niestabilnym Bliskim Wschodzie. W nadchodzących latach interwencja NATO w Libii będzie wyglądać bardziej jak wyjątek, a regułą będzie podejście bez użycia rąk do wojny domowej w Syrii.

Ale konwencjonalny konflikt nie jest jedynym źródłem kłopotów. Biorąc pod uwagę zmienność rynku w ciągu ostatnich czterech lat, rządy zarówno ugruntowanych, jak i wiodących wschodzących potęg bardziej niż kiedykolwiek martwią się o zapewnienie im środków do tworzenia miejsc pracy i pobudzania wzrostu. Dlatego najważniejszymi instrumentami władzy i wpływu w nadchodzących latach będą narzędzia ekonomiczne, takie jak dostęp do rynku, zasady inwestycyjne i polityka walutowa. Rządy na różne sposoby spowalniają (w niektórych przypadkach odwracają) swobodny przepływ idei, informacji, ludzi, pieniędzy, towarów i usług, które nazywamy globalizacją.

Spodziewaj się silnej konkurencji w cyberprzestrzeni, ponieważ wspierane przez państwo szpiegostwo przemysłowe staje się coraz szerzej używaną bronią w rywalizacji o zasoby naturalne i udział w rynku. Niektórzy wschodzący autorytarni gracze znajdą nowe sposoby przywrócenia kontroli państwa nad informacją i komunikacją, zarówno ponad granicami, jak i wewnątrz nich. Dodajmy wspólny problem zmian klimatycznych, ryzyko wstrząsów cen żywności, zagrożenia dla zdrowia publicznego i inne transnarodowe obawy, a światu zabraknie przywództwa w chwili, gdy będzie tego najbardziej potrzebować.

Zwycięzcy i przegrani

Ten stan rzeczy nie będzie złą wiadomością dla wszystkich, ponieważ G-Zero przyniesie zarówno zwycięzcom, jak i przegranym. W ciągu ostatnich 30 lat kwitły te państwa, które najlepiej przystosowały się do procesów globalizacji, ale w porządku międzynarodowym, w którym żadnego kraju nie stać na przewodzenie, te, które nadal działają tak, jakby otwierały się granice, bariery spadają, a świat staje się jednolitym rynkiem, będą reagować na zdarzenia, których nie rozumieją. W nadchodzących latach rządy, które mogą budować zyskowne relacje handlowe i zapewniające bezpieczeństwo z wieloma partnerami bez nadmiernej zależności od któregokolwiek z nich, będą skuteczniej przetrwać burze niż te, które nie mogą lub nie.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy