6 Główne kanały świadczenia usług bankowych

Category: Uzyskać Dostęp
17 lutego 2021

Ten artykuł rzuca światło na sześć głównych kanałów wykorzystywanych do świadczenia usług bankowych. Kanały to: 1. Bankowość oddziałowa 2. Bankowośćmobilna 3. Kanał bankomatowy 4. Bankowośćmobilna lub telefoniczna 5. Bankowośćtelefoniczna 5. Bankowość komputerowa y, Bankowość samoobsługowa 6. Bankowość internetowa, Bankowość internetowa, Bankowość elektroniczna .

Kanał # 1. Bankowość oddziałowa: Oddział banku to miejsce, biuro, jednostka, w której wszystkie operacje bankowe odbywają się pod jednym dachem. Ludzie chodzą do oddziału w celu spełnienia wymagań bankowych. To najpopularniejszy, a przez to najważniejszy kanał Banku.

To miejsce, w którym klienci mogą osobiście odwiedzić i skorzystać z różnego rodzaju usług i produktów bankowych w jednym miejscu. W przypadku jakichkolwiek trudności klienci mogą zasięgnąć porady personelu banku, usunąć wszelkie wątpliwości, uzyskać wszelkie wyjaśnienia dotyczące operacji bankowych.

Oddział jest bowiem miejscem, które służy jako kanał sprzedaży i usług, a pracownicy banku mogą odegrać istotną rolę w zadowoleniu klientów z uśmiechem. Oddział jest kanałem, który może poprawić wizerunek całego banku poprzez rozwijanie osobistych relacji z klientami oraz usprawnienie zarządzania relacjami z klientami w banku.

Liczniki rozszerzeń :

Licznik wewnętrzny jest częścią bankowości oddziałowej. Ilekroć jakikolwiek oddział ma do czynienia z jakimś ogromnym Business House, duża instytucja lub organizacja może być rządowa lub prywatna, musi przeprowadzać transakcje bankowe luzem. Oprócz prowadzenia rachunków tak dużych domów oddział musi świadczyć usługi bankowe pracownikom tych organizacji, których liczba może być tysiące. Oddział wymaga również świadczenia innych usług pomocniczych.

W przypadku, gdy takie organizacje nie są zlokalizowane bardzo blisko oddziału, oddział dealerski otwiera stanowisko w siedzibie takiej organizacji, aby ułatwić dostęp do wymagań bankowych i zatrudnia część pracowników na takich licznikach wewnętrznych. Działalność prowadzona przez te liczniki wewnętrzne jest zawsze prowadzona w imieniu oddziału głównego i jest uwzględniana w samej gałęzi.

Innymi słowy, licznik działa jak mini oddział i zapewnia wszystkie usługi bankowe bezpośrednio w okienku lub za pośrednictwem głównego oddziału. Wcześniej banki były zobowiązane do uzyskania licencji od RBI na otwieranie liczników wewnętrznych, teraz RBI zezwalało wszystkim bankom bez uzyskania jego zgody.

Kanał nr 2. Bankowość mobilna :W dobie ostrej konkurencji każdy bank chce dotrzeć do jak największej liczby osób, aby zwiększyć swoją bazę klientów. W tym procesie niektóre banki uruchomiły usługi bankowości mobilnej. Furgonetka mobilna jest wyposażona w niezbędny sprzęt, a na takich furgonetkach dyżuruje kilku pracowników.

Te samochody dostawcze wędrują po okolicy, aby świadczyć usługi od drzwi do drzwi swoim klientom. Ale w takim systemie świadczone są bardzo ograniczone usługi bankowe. Główne usługi obejmują odbiór i płatność tylko gotówki. Dostępne są również usługi pomocnicze, takie jak sprawdzanie salda, pobieranie czeków.

Kanał # 3. Kanał bankowy w bankomatach :Krótko mówiąc, bankomat jest znany jako automat kasowy. Przed wprowadzeniem bankomatu w latach 80-tych ludzie znali tylko jednego kasjera. Człowiek siedzący za ladą kasową i dokonujący płatności gotówkowych lub odbierający gotówkę od klientów. W przypadku transakcji gotówkowych wymagano fizycznego udania się do kasjera i to również w godzinach pracy banku. Wynalezienie bankomatu zmieniło cały scenariusz.

Teraz możesz wypłacać pieniądze 24 godziny na dobę bez konieczności korzystania z banku za pośrednictwem bankomatu zainstalowanego w pobliskim miejscu. Zapewnia klientom możliwość dostępu do usług bankowych poza zwykłymi godzinami bankowymi. Bankomat to urządzenie do całodobowego przyjmowania i wydawania gotówki. W początkowej fazie mógł on wydawać jedynie gotówkę, nie mogąc pełnić żadnej innej funkcji.

Wraz z rozwojem technologii, obecne bankomaty zostały wyposażone w technologię wielozadaniową i mogą świadczyć następujące usługi:

i) Wypłata gotówki

ii) Wpłaty gotówkowe

iii) Zapytanie o saldo

iv) Przedstawienie mini oświadczenia

v) czeki depozytowe i

vi) Przelewy środków.

Niektóre bankomaty z wyższym wyprzedzeniem świadczą usługi, takie jak opłacanie rachunków za media, doładowywanie usług mobilnych, żądania książeczki czekowej. Itp.

Z usług bankomatu można skorzystać dopiero po złożeniu w banku wniosku o wydanie karty bankomatowej. Po otrzymaniu wniosku bank wydaje Kartę bankomatową. Ta karta zawiera osobisty numer identyfikacyjny, popularnie zwany (PIN). Liczba ta jest generowana losowo przez komputery banku. Tylko klient i nikt inny nie zna tego numeru.

Numer ten wpisywany jest na pasku magnetycznym wraz z numerem Konta klienta, z którego klient chciałby dokonywać transakcji bankowych. Ten pasek magnetyczny jest w rzeczywistości urządzeniem do przechowywania danych o konkretnym kliencie i jest tajny. Podczas korzystania z karty bankomatowej z paskiem magnetycznym umieszczonym na odwrocie działa jak narzędzie dostępu do obsługiwanego rachunku.

Gdy tylko klient przeciągnie kartę, jego numer konta jest aktywowany. Bankomat odczytuje informacje zawarte na pasku magnetycznym i wyszukując aktualny numer konta zsynchronizowany z numerem PIN, doradza klientowi wprowadzenie numeru PIN. Po upewnieniu się co do autentyczności użytkownika bankomat udostępnia pole zawierające różne usługi. Klient ma swobodę wyboru spośród listy usług i realizacji żądanych transakcji.

Kanał # 4. Bankowość mobilna lub telefoniczna, bankowość telefoniczna :Zaskakujące jest to, że wiele osób korzysta z bankowości mobilnej lub telefonicznej, nie wiedząc, że świadczone są im ograniczone usługi. Podobnie jak bankomat jest to kolejny Kanał bankowości elektronicznej, który zapewnia klientom całodobową bankowość 24-godzinną. Wpłacasz pewną kwotę w gotówce lub czekiem, na telefonie komórkowym pojawi się wiadomość SMS informująca, że ​​taka a taka kwota została zaksięgowana na Twoim koncie.

Podobnie w momencie wypłaty z konta, podobna wiadomość zostanie wysłana na Twój telefon komórkowy. Ta bankowość telefoniczna jest częścią, którą banki robią same, aby informować swoich klientów o transakcjach na ich kontach.

Z drugiej strony klienci mogą zwrócić się do swoich banków i poprosić o skorzystanie z bankowości telefonicznej lub tele-bankowości. Bank udostępni swoim klientom skomputeryzowany system IVR. Ta technologia IVR jest znana jako Interactive Voice Response, która automatyzuje interakcje z rozmówcami telefonicznymi.

Banki coraz częściej sięgają po IVR, aby obniżyć koszty usług, zapytań i telefonów do pomocy technicznej. System umożliwia zbieranie danych wejściowych i odpowiedzi za pomocą wypowiadanych słów z rozpoznawaniem głosu.

Rozwiązania IVR umożliwiają użytkownikom pobieranie informacji z banków lub wysyłanie informacji, zapytań i zapytań. Wraz z wynalezieniem IVR praktyka bankowości telefonicznej rośnie z dnia na dzień, ponieważ pomaga w dostępie do usług bankowych z dowolnego miejsca, takiego jak Dom, Biuro, Miejsce pracy lub gdziekolwiek indziej.

Komputery banków są połączone z telefonem (IVR to technologia telefoniczna), a telefon jest połączony z modemem. Klienci identyfikowani są za pomocą słowa kodowego / słowa kluczowego (w przypadku bankomatu jest to PIN) po należytym zidentyfikowaniu dzwoniących i przesłaniu telefonicznej odpowiedzi lub rozwiązania. Dzięki bankowości telefonicznej klienci mogą otrzymać odpowiedź na swoje zapytania lub usługi bez konieczności udawania się do banku.

System IVR zawiera również nagrane wcześniej rozwiązania. W przypadku linii stacjonarnej klient po połączeniu się z bankiem otrzymuje instrukcje postępowania z przewodnikiem, jak np. Wpisanie numeru konta. W celu identyfikacji należy również wybrać sześciocyfrową datę urodzenia.

System IVR podaje numer do skorzystania z usługi. Każdy numer dotyczy innej usługi. Klient musi wcisnąć numer żądanej usługi. Niż IVR wskazuje dalsze działania i po ich wykonaniu klient może uzyskać żądaną usługę.

Usługi świadczone za pośrednictwem bankowości telefonicznej są ograniczone, na przykład:

1. Zapytanie o stan konta

2. Status czeku przekazanego do inkasa

3. Prośba o wydanie książeczki czekowej lub wyciągu z konta

4. Rekord zatrzymania płatności i

5. Informacje o produktach bankowych.

Obsługiwane są również zapytania dotyczące usług bankowych.

W przypadku bankowości mobilnej można skorzystać z zestawu wiadomości tekstowych lub SMS-ów. Saldo bankowe, stan sprawdzenia, status wniosków kredytowych można uzyskać za pośrednictwem tego systemu. Jak już wspomniano, banki wysyłają SMS-y na telefony komórkowe, aby informować swoich klientów o wszelkiego rodzaju transakcjach na ich kontach.

RBI aktywnie rozważa również świadczenie usług bankowości mobilnej w zakresie przelewów kwot. Zatwierdził, że przeprowadzanie transakcji bankowych przez telefony komórkowe będzie w zasięgu każdego.

Kanał nr 5. Bankowość PC, y, Bankowość samoobsługowa :Dzisiejsza bankowość internetowa przeszła wiele faz rozwoju. Na każdym etapie był znany pod różnymi nazwami. W początkowym okresie na początku lat 80. był znany jako Home Banking, czyli transakcje bankowe, które można wykonać siedząc w domu. W czasach współczesnych znany był również jako bankowość samoobsługowa.

Początkowo klienci mogli wykonywać pewne rutynowe czynności bankowe w domu. Do korzystania z usług bankowości domowej potrzebne były połączenia telefoniczne lub kablowe, a transakcje dokonywane były za pomocą terminala, klawiatury i monitora (TV lub PC).

Z pomocą tego narzędzia klienci mogli uzyskać dostęp do usług bankowych, takich jak sprawdzanie stanu konta, przenoszenie środków między rachunkami, opłacanie rachunków oraz kupno / sprzedaż inwestycji lub papierów wartościowych. Wszystko to robili sami klienci we własnym systemie siedząc w domu, biurze lub miejscu pracy.

Dlatego była również znana jako bankowość samoobsługowa, chociaż wszystko odbywało się online. To był luksus dla klientów. W Nowym Jorku usługi te zostały uruchomione w 1981 roku przez niektóre banki. W roku 1983 został uruchomiony w Wielkiej Brytanii przez Bank of stock Land. Ale placówka w tamtym czasie była ograniczona do niektórych obszarów o ograniczonym dostępie, a także tylko do wybranej klasy klientów.

Ale teraz bankowość internetowa lub bankowość internetowa zmieniły cały scenariusz branży bankowej na całym świecie. Z luksusu stało się koniecznością. Banki nie są już ograniczone tylko do oddziałów, stało się to zjawiskiem na całym świecie.

Kanał # 6. Bankowość internetowa, bankowość internetowa, bankowość elektroniczna :Obecnie większość banków w Indiach ma własne strony internetowe w celu oferowania usług bankowych w Internecie. Bank Rezerw Indii wydał również wytyczne dotyczące bankowości internetowej, których wszystkie banki mają obowiązek przestrzegać. Banki międzynarodowe i prywatne odniosły sukces w tworzeniu bankowości internetowej, ale niektóre banki sektora publicznego pozostawały w tyle z powodu nieodłącznych trudności.

Większość banków sektora publicznego ma bardzo rozległą sieć swoich oddziałów, a wiele z nich jest zlokalizowanych w odległych, odległych obszarach i borykają się z brakiem łączności. Banki te mają bardzo dużą bazę klientów i obejmują również klientów niepiśmiennych. Niektórzy nadal stosują stare, tradycyjne metody aplikacji i nie są elastyczni w zakresie wprowadzania zmian.

Zapewnienie infrastruktury umożliwiającej uruchomienie bankowości internetowej w rozległej sieci oddziałów za jednym razem może nie być możliwe. Ale jest naprawdę wiarygodne, że te banki zrobiły wiele i są teraz blisko etapu, w którym wszystkie będą dostępne w Internecie.

Zgodnie z planem RBI banki miały umożliwić bankowość internetową na trzech poziomach:

1) Usługa na poziomie podstawowym, w ramach której strony internetowe banku rozpowszechniają informacje o różnych produktach i usługach wśród klientów. Może otrzymywać i odpowiadać na zapytania klientów za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jest również znany jako usługa informacyjna, która zapewnia ogólne informacje, takie jak stopy procentowe, lokalizacja oddziału, produkty bankowe i ich funkcje itp.

2) Proste serwisy transakcyjne, które umożliwiają klientom składanie instrukcji, wniosków o różne usługi i zapytań dotyczących sald rachunków. Nie zezwalają na transakcje na swoim koncie w oparciu o fundusze. Jest również znany jako system elektronicznego przesyłania informacji, który zapewnia szczegółowe informacje, takie jak salda kont, szczegóły transakcji, wyciąg z konta itp.

3) Trzeci poziom usług bankowości internetowej, oferowany przez serwisy w pełni transakcyjne, które umożliwiają klientom operowanie na rachunkach w celu przelewania środków, opłacania różnych rachunków, subskrybowania innych produktów banku oraz dokonywania transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych. Jest również znany jako w pełni elektroniczny system transakcyjny.

System ten wymaga wysokiego stopnia kontroli bezpieczeństwa, ponieważ obejmuje technologię obejmującą komputeryzację, sieci i bezpieczeństwo, bramę płatności międzybankowych oraz infrastrukturę prawną.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy